INOVATIVNA KULTURAKARAKTERISTIKE INOVATIVNE EKONOMIJE

Duga tradicija originalnosti Rolls-Roycea

0

Tvrtka  Rolls-Royce odnosno njeni automobili jedan su od najprestižnijih statusnih simbola 20. stoljeća ali i današnjice. Legendarnu englesku kompaniju utemeljili su 1906. godine inženjer Henry Royce, vozač trkaćih automobila Charles Royce i profesionalni menadžer Claude Johnson.

Rolls-Royce osnovan je nekako u isto vrijeme kada i Ford Motor Company i u samim počecima obje tvrtke proizvodile su skupe trkaće automobile impresivnih performansi za tadašnje vrijeme. Međutim, Henry Ford, nakon bankrota, mijenja poslovnu strategiju te lansira 1908. godine Model T namijenjen prosječnim američkim obiteljima. Stoga   je imao pristupačnu cijenu.

Drastično sniženje cijene svog automobila Henry Ford je ostvario uz pomoć tekuće trake, podjele rada, znanstvenog upravljanja  i masovne proizvodnje. Vjerovao je kako je upravo taj poslovni model budućnost automobilske industrije. Tako je Ford Motor Company 1913. godine proizveo 200.000 automobila. Zbog usporedbe navodimo, kako je tadašnji najveći francuski proizvođač automobila Peugeot proizvodio samo 5.000 automobila godišnje.

U Rolls-Royceu nisu ni pomišljali na takvu orijentaciju, premda je konkurencija i u Velikoj Britaniji bila jaka. Tako je, primjerice, 1922. godine u Velikoj Britaniji 88 kompanija proizvodilo automobile. Do korekcije poslovne strategije Rolls Roycea dolazi nakon smrti Charlesa Roycea  1910. godine kada se tvrtka počinje fokusirati na eleganciju i visoku kvalitetu a ne više na sportske performanse.

Od samih početaka poslovanja, u Rolls-Royceu su bili maksimalno posvećeni vrhunskoj inženjerskoj izvedbi odnosno nadmoćnim tehničkim performansama i visokoj kvaliteti. Cijena Rolls Roycea oduvijek je bila visoka. Takva poslovna orijentacija provodila se uz pomoć malih timova sastavljenih od kreativnih i kompetentnih ljudi. Ujedno su svi zaposlenici bili izuzetno motivirani za poboljšavanje proizvodnih procesa.

Organizacijska kultura Rolls-Roycea, pored tehničke perfekcije, kvalitete i timskog rada, snažno je potencirala značaj dizajna koji je ove automobile odmah učinio prepoznatljivim i atraktivnim. Takav sustav vrijednosti usmjeren sustavnom poticanju kreativnosti u svim segmentima proizvodnog procesa bio je revolucioniran te iznimno rijedak u prvoj polovici 20. stoljeća. U to vrijeme vladalo je sustavno mrvljenje radnih zadaća,  niska motiviranost radnika i fokusiranost na proizvodnju velikih serija.

Inovativnost organizacijske kulture Rolls-Roycea ogleda se i u znatnim ulaganjima u istraživanje i razvoj te dizajnersku kreativnost. Pri tome se sam proizvodni proces odvijao uz relativno visoki stupanj fleksibilnosti i znatne autonomnosti zaposlenika koja ih je poticala na uvođenje (sitnih) poboljšanja u svim fazama proizvodnog procesa. Ujedno proizvodne procese unaprjeđivao je eksperimentalni odjel  koji je bio, u krajnjoj liniji, odgovoran za vrhunsku tehničku izvedbu.

Takav poslovni model omogućavao je plasiranje superiornih proizvoda što ga je u priličnoj mjeri razlikovalo od ostale prakse u automobilskoj ali i industriji općenito.

Većinu tih vrijednosti organizacijske kulture Rolls-Roycea kasnije, među prvima, preuzima japanska Toyota te ih dodatno oplemenjuje, ali u području masovne proizvodnje automobila.

Biomimetika

Previous article

Grafen materijal budućnosti

Next article

Comments

Comments are closed.

Popular Posts

Login/Sign up