Američki psiholog Alex F. Osborn još je početkom 50-ih godina 20. stoljeća sistematizirao tada poznate faktore poticanja ili ograničavanja kreativnog mišljenja te razvio vlastitu metodu poznatu pod nazivom oluja mozgova (Brainstorming). Osborn je naveo sljedeće faktore koji otežavaju ili stimuliraju oluju mozgova odnosno kreativno mišljenje :
- Kritika vrednovanja i ocjenjivanje ideja koče stvaralaštvo. Zbog toga valja odvojiti proces generiranja ideja od njihovog vrednovanja odnosno ocjenjivanja.
- Suviše velika stručnost, znanje i iskustvo koče produkciju svježih ideja. Eksperti su često zaslijepljeni vlastitom stručnošću. Zbog toga je poželjna odgovarajuća heterogenost u pogledu stručne spreme i životne dobi kao i multidisciplinarnost.
- Veličina skupine utječe na kvalitetu komunikacije u njoj. Male grupe previše ovise o voditelju, a u velikim se relativno teško postiže spontanost i sloboda. Zbog toga se preporučuju grupe od pet do 12 osoba kao najpogodnije za „proizvodnju“ ideja..
- Uvjeti i okolina djeluju na kvalitetu rada skupine. Nužno je stoga osigurati primjereni prostor koji će stimulativno djelovati na članove grupe.
Danas vodeće svjetske korporacije veliku pozornost posvećuju uređenju radnih prostorija kako bi olakšali i poticali komunikaciju. Uredi su prozračni i otvoreni s nizom različitih sadržaja od kojih neki, poput sprave za tjelovježbu, nemaju izravnu vezu s poslom.
Dominantne i agresivne osobe sklone su nametati svoja mišljenja drugima a to sputava kreativnost. Zbog toga ih treba izbjegavati u procesima grupnog generiranja novih ideja.
Comments