U razvoju litij-jonske baterije bilo je uključeno više iznimno uspješnih svjetskih znanstvenika, a riječ je o inovaciji koja je jedna od bitnih sastavnica današnje mobilne komunikacije, odnosno internetskog društva. Zahvaljujući tom inovativnom proizvodu danas možemo koristiti uređaje poput, primjerice, laptopa i smartphonea. Svjedoci smo kako uz pomoć brojnih aplikacija, smartphone postaje ključni tehnološki uređaj suvremenog društva. Smartphone je drastično redizajnirao društvenu komunikaciju i omogućio socijalno umrežavanje na potpuno novim principima.
M. Stanley Whittingham, koji danas predaje na State University of New York, radio je za naftnu kompaniju Exxon kada je otkrio materijal iznimno bogat energijom, koji je upotrijebio za stvaranje inovativne odnosno nove katode u litijskoj bateriji. Suština je bila u tome što titanov disulfid na molekularnoj razini ima prostor koji može primiti, odnosno interkalirati ione litija. Anoda baterije dijelom je bila napravljena od metalnoga litija, koji ima veliki kapacitet otpuštanja elektrona.
Whittinghamova baterija bila je preskupa za proizvodnju, a i nesigurna jer je često znala eksplodirati. No, to je bilo dovoljno da zainteresira Goodenougha te ideju ponovnog punjenja baterije prihvati i dalje razvije. Istraživanja je provodio na MIT-u, a kasnije u oxfordskom Laboratoriju anorganske kemije, čiji je bio voditelj. Kasnije prelazi na sveučilište UT Austin. Treba istaknuti kako je svoje najveće otkriće, zbog kojega je dobio Nobelovu nagradu za fiziku, ostvario na Oxfordu.
Kasnih 70-ih i 80-ih godina 20. stoljeća, u vrijeme velike naftne krize, John Goodenough razvio je ponovo punjive baterije s katodama, koje mogu pohranjivati ione litija. Japanski znanstvenik Akira Yoshino sa Sveučilišta Meijo iz Nagoye uspio je, koristeći se Goodenoughovom katodom, stvorenom korištenjem metalnoga oksida, izraditi prvu komercijalnu litij-ionsku bateriju, početkom 80-ih godina 20. stoljeća.
Ta je tehnologija, s vremenom, omogućila da elektromotor, konačno, na efikasan način zamijeni motor s unutarnjim sagorijevanjem. Tako je omogućena i pokrenuta revolucionarna tehnološka transformacija u automobilskoj industriji, koju dodatno potiču suvremeni trendovi razvoja čistih tehnologija. Usredotočenost automobilske industrije na inoviranje električnih automobila i tehnologije autonomne vožnje (automobili bez vozača), neki su od trenutno najvažnijih istraživačkih i razvojnih procesa, koji već počinju preoblikovati naš svakodnevni život.
Premda ima 98 godina John Goodenough sa svojim timom i dalje nastavlja sa istraživanjima, te razvija inovativne materijale i nove koncepte baterija u laboratoriju na sveučilištu u Austinu. Ponajviše je koncentriran na solid-state baterije, odnosno baterije s krutim elektrolitom koje su daleko sigurnije. Vidljivo je kako u skoroj budućnosti možemo očekivati pojavu nove generacije baterija, koje će nam još više unaprijediti kvalitetu života i rada.
Comments