KREATIVNE KLASEPRIPADNICI KREATIVNIH KLASA

BLACK ROCK CITY I ALIBABA KAO KREATIVNE ZAJEDNICE

0

Kreativci i talentirani pojedinci preferiraju nekonvencionalna mjesta okupljanja, druženja, rada i življenja. Tako nastaju specifične radne zajednice kreativaca unutar tehnoloških korporativnih divova, kao i zajednice življenja unutar urbanih četvrti poznatih po umjetničkoj i intelektualnoj atmosferi. Rjeđe se formiraju komunalne utopijske zajednice u kojima vrijedi nekomercijalni sustavi vrijednosti. Najpoznatija komunalna utopijska zajednica, preciznije rečeno, festival, u koju dolazi većina američkih tehnoloških gurua i ostalih kreativaca, je Black Rock City koji svake godine nikne ispočetka usred pustinjskih prostranstava Nevade.  

Na desetak dana taj privremeni pustinjski grad, preciznije govoreći festival Burning Man, postaje prebivalište više desetina tisuća ljudi sudionika tog festivala. Događanje je prvi puta organizirano 1986. godine na plaži u San Franciscu, a kasnije je preseljeno u pustinju. U nastanku toga grada, odnosno pri sudjelovanju na festivalu, svi posjetitelji moraju dati neki svoj doprinos. Riječ je o osebujnom, inspirativnom događanju, bolje reći zajednici–komuni, koju svi opisuju kao najotkačenije, najluđe i najkreativnije okupljanje na svijetu.

Ta osebujna ad hoc društvena komuna namijenjena je svima koji se smatraju slobodnim i kreativnim. Pri tome, nema nikakvih propisanih kriterija za sudjelovanje, te tako nastaje veliko okupljalište likovnih umjetnika, performera, glumaca, glazbenika, književnika, arhitekata,  znanstvenika,  inovatora i poslovnih ljudi odnosno menadžera, ali sve više i znatiželjnih turista. Turistički posjeti čiji broj iz godine u godinu raste, ne uklapaju se u viziju i misiju Black Rock Citya, jer je to komercijalizacija protiv koje se bore stanovnici te privremene pustinjske kreativne komune.       

Ova zajednica-komuna ima svoja pravila ponašanja. Tako se svatko mora brinuti o vlastitim egzistencijalnim potrebama, u uvjetima u kojima nema vodovoda, niti električne mreže. Trgovanje se zasniva na principu razmjene dobara bez novca kao univerzalne robe. Nastoji se simulirati življenje u uvjetima koji su okruživali primitivne zajednice, a karakterizira ga izravan kontakt, bolje reći uronjenost u prirodu.

Misija Burning Mana, koji je s vremenom prerastao u svjetski projekt, jest sljedeća : širiti kulturu i svijest o problemima u zajednici, te diskutirati o njima ; biti integrirani i aktivni član zajednice u uvjetima brojnih negativnosti koje generira globalizacija ; inspirirati druge za društveno korisno djelovanje. Svake godine festival ima zasebnu temu koja tada dominira u raspravama, radovima i umjetničkim djelima.

Black Rock City svake godine privremeno postaje metropola posvećena zajednici, umjetnosti, samoizražavanju i samopouzdanju. U toj opuštenoj i kreativnoj atmosferi ad hoc društvene sredine sklapali su poznanstva i opuštali se, primjerice, Jeff Bezos, osnivač Amazona, Larry Page jedan od utemeljitelja Googlea, Mark Zuckerberg prvi čovjek Facebooka i Appleov tehnološki vizionar Steve Jobs.

Alibaba

Kreativci i eksperti osnivaju neformalne grupe i unutar poslovnih organizacija. U korporativnom svijetu kreativci, inovatori i eksperti u pravilu rade u inovativnim prvenstveno visoko tehnološkim tvrtkama. Pri tome korporacije moraju biti inspirativne i svojim unutarnjim uredskim uređenjem. Kreativci žele angažman na izazovnim projektima, čiji je cilj stvaranje epohalno novih proizvoda i tehnologija.

U tom pogledu nisu iznimka ni kreativci kineske korporacije Alibaba. To potvrđuje činjenicu kako su kreativci slični u svim dijelovima svijeta, bez obzira na značajne kulturološke razlike. Njih treba motivirati i umrežiti na specifičan način, jer je generiranje novih spoznaja zahtjevan proces koji ne podliježe klasičnim organizacijskim i poslovnim stereotipima.

Grupa kineskih poduzetnika, od kojih je najpoznatiji Jack Ma, osnovali su 1999. godine tvrtku Alibaba. Od samoga početka, Jack Ma je bio svjestan važnosti specifičnog i unikatnog sustava organizacijskih vrijednosti. Ma je znao kako je to jedna od bitnih pretpostavki privlačenja kreativnih odnosno inovativnih ljudi. Oni su ključna sastavnica uspjeha internetskih, odnosno visoko tehnoloških kompanija.

Tako se, primjerice, u Alibabi artikuliraju unikatni korporativni mitovi i legende.  Od apartmanskog kompleksa, u kojem je održan korporativni osnivački sastanak, stvara se kultno okupljalište. Stvoreno je mitsko mjesto, premda je tvrtka vrlo mlada. Kreira se i specifičan govor, poznat kao Alibaba slang. To su samo neke od organizacijskih posebnosti koje su izuzetno privlačne kreativcima.

Uredski prostori u Alibabi projektirani su kako bi poticali međusobno susretanje zaposlenika, te izazivali osjećaji opuštenosti i zadovoljstva. Interijeri u Alibabi nedvosmisleno upućuju na činjenicu, kako se radi o mladoj i energičnoj organizaciji koja stimulira nekonvencionalna inovativna razmišljanja. U korporativnim prostorima nema nikakvih naznaka hijerarhijskog ustroja. Čak i najviši menadžeri, često su okruženi velikim brojem mladih kreativaca i eksperata, koji ih obasipaju prijedlozima i pitanjima.

Alibaba kreativcima osigurava inovativnu atmosferu koja, pored ostaloga, potiče  stalno učenje i razmjenu znanja. Inovatori, eksperti i kreativci razmjenjuju znanja i mišljena i prilikom pauza za kavu i ručak. Općenito govoreći, dozvoljena je im potpuna sloboda kretanja, pa se tako stvara niz neformalnih skupina unutar kojih se testiraju različite ideje.

Rješenja pojedinih tehničkih problema traže se i putem zidnih oglasnika. Naime, flomasterom se na oglasnoj ploči opiše određeni zadatak, koji neki djelatnik ne može  riješiti. Izloženi problem uvijek riješi neki od eksperata. Nagrade su simbolične poput, primjerice, paketa Coca Cole.

AMELIA I ROBOTIZACIJA UREDSKIH POSLOVA

Previous article

VARIANOV ZAKON UČESTALOSTI INOVACIJA U DIGITALNOJ EKONOMIJI

Next article

Comments

Comments are closed.

Login/Sign up