Ugledni američki teoretičar menadžmenta Peter F. Drucker izložio je pet preporuka uspješnog generiranja i vrednovanja inovacija. Interesantne su individualnim inovatorima te inovatorima angažiranim u tvrtkama i javnim istraživačkim institutima. Ukratko ih navodimo :
- Svrhovite i sustavne inovacije započinju analizom povoljnih prilika. Te prilike treba tražiti na različitim područjima a to tim više što dolazi do ispreplitanja različitih znanstvenih grana pa nastaju nova i kompleksna područja djelovanja kao što je ekologija koja obuhvaća, primjerice, biologiju, klimatologiju, geologiju i botaniku. Nastaju i nove djelatnosti poput ekološkog turizma, ekološke poljoprivrede i ekološkog urbanizma. Čak što više, ekologija je postala svojevrsna filozofija, pogled na život, te na koncu politički pokret.
- Inovacija je složen fenomen koji obuhvaća pojmovne i osjetilne aktivnosti te logičke i iracionalne procese, kao što je maštanje. Zbog toga uspješni inovatori koriste lijevu i desnu stranu mozga te ujedno pozorno slušaju i prate ljudsko ponašanje koje uvijek može biti nenadani „okidač“ za neku novu ideju.
- Da bi neka inovacija bila tržišno zanimljiva odnosno imala profitni potencijal mora biti jednostavna i precizno fokusirana na konkretnu potrebu. Trebala bi imati jednu jedinu namjenu, jer u protivnom može zbunjivati. Drucker smatra kako čak i inovacije, bolje reći novi proizvodi i usluge koje stvarju novu potrebu ili cijelo novo tržište, trebaju imati jasnu namjenu. Upozoravamo kako se ova Druckerova preporuka sve manje koristi u praksi jer brojni proizvodi ponajprije visoko tehnološki imaju mnoštvo funkcija.
- Brojne uspješne inovacije započinju skromno. U znatnom broju slučajeva vrlo su jednostavne poput, primjerice, jednakog broja šibica u svakoj kutiji (nekada ih je bilo 50) što je omogućilo tehnologiju automatskog punjenja. Zbog te, gotovo bizarne inovacije, Šveđani koji su to prvi osmislili, držali su vodeću poziciju u proizvodnji šibica gotovo pola stoljeća.
- Uspješna inovacija nije automatski garancija za veliki posao. Za tako nešto potreban je splet različitih povoljnih okolnosti od primjerice jeftinog kapitala i odgovarajuće distribucije do masovne prihvaćenosti. Zbog toga je jako teško u početku prognozirati krajnje tržišne dosege neke nove dobre ideje bolje reći proizvoda i usluge.
Treba naglasiti kako je inoviranje u tvrtkama proces kojim se upravlja i usmjerava. Najveći dio tih procesa provodi se u skladu s korporativnom misijom, vizijom te kratkoročnom strategijom. Još uvijek inovatori i kreativci u korporativnim odjelima za istraživanje i razvoj nisu odgovarajuće financijski nagrađeni, posebno u slučaju kada se radi o generiranju značajnih inovacija.
Suvremene informatičke i telekomunikacijske tehnologije omogućile su inovatorima/poduzetnicima osnivanje iznimno uspješnih startup tvrtki koje svoju tržišnu vrijednost temelje na specijalističkim znanjima, kreativnosti i mašti. One stvaraju proizvode, usluge i spoznaje često zanimljive i najvećim korporacijama. Za takve poduzetničke pothvate nisu potrebni veliki materijalni i financijski resursi jer su generatori vrijednosti kreativnost i znanje.







Comments