KREATIVNE KLASEPRIPADNICI KREATIVNIH KLASA

PLAVI JEDNOROG U SVIJETU UMJETNE INTELIGENCIJE

0

Napredne kognitivne tehnologije iziskuju angažman specifične radne snage, to jest, talenata koji donedavno nisu ni postojali na tržištu rada. Već dulje vrijeme, tehnološki procesi i tržišni trendovi nameću potrebu uske i svakodnevne suradnje eksperata različitih stručnih profila. U pravilu, te se potrebe zadovoljavaju formiranjem multifunkcionalnih timova, čije vođenje uključuje kompetentnost u rješavanju brojnih izazova. Temeljni ciljevi grupnog djelovanja su generiranje novih spoznaja, plasiranje novih proizvoda i usluga, analiziranje tržišnog okruženja, te rješavanje ostalih kompleksnih zadaća.

Jedan od prvotnih oblika planskog okupljanja vrhunskih znanstvenika s komplementarnim znanjima je trust mozgova, poznat kao think tank. Prvi i jedan od najpoznatijih trust mozgova je RAND Corporation (Research And Development Corporation) koju je 1946. godine osnovalo američko ratno zrakoplovstvo i Douglas Aircraft Copmpany, kao znanstvenu projektnu skupinu.  

Plavi jednorog

U današnje digitalno doba dominiraju internetske tehnologije i elektroničke platforme koje omogućavaju pristup mnoštvu detaljnih i preciznih podataka, što nameće potrebu sustavnoga analiziranja. Često te analize nadilaze mogućnosti standardnih analitičkih procedura i potiču artikulaciju novih odnosno drugačijih strukturalnih arhitektura. Pri tome je neophodno korištenje naprednih računalnih tehnologija, a prije svega, umjetne inteligencije.

U takvim okolnostima javlja se potreba za novom vrstom eksperata, koji su u stanju sintetizirati znanja različitih stručnih područja. Jedan od takvih novih analitičkih, to jest, umnih radnika je plavi jednorog. Riječ je o ljudima koji su istodobno i biolozi i stručnjaci za strojno učenje. Ujedno, prisutna je potreba za nadopunjavanjem strojnog učenja i s drugim specijalističkim znanjima, pa ubrzano raste potreba za stručnjacima koji nisu donedavno postojali na tržištu rada. Današnje ekspertize, u velikom broju slučajeva, zasnivaju se analitici ogromnih količina podataka.  

Digitalna ekonomija ubrzano generira potrebu za angažiranjem različitih eksperata, sličnog profila poput plavih jednorog, a koji su neophodni za funkcioniranje kognitivnih poduzeća. Njihove ključne značajke su sljedeće : trebali bi imati osnovna znanja o glavnim oblicima kognitivnih tehnologija i načinu na koji se one mogu koristiti u poslovanju ; trebali bi djelotvorno priopćavati rukovoditeljima spoznaje o tehničkoj problematici na svima razumljiv  način ; trebali bi razumjeti ključna pitanja poduzeća i njegovo trenutno strateško usmjerenje ; trebali bi imati sposobnosti provedbe strateškog digitalnog razvoja.  

Riječ je o novom profili stručnjaka za kojima se ukazala potreba, tek u zadnje vrijeme. Stoga ih je malo na tržištu rada, te su vrlo cijenjeni. U digitalnoj ekonomiji nužno je permanentno pratiti nova umijeća i znanja koja se potrebna za funkcioniranje kognitivnih poduzeća. Poželjno je izraditi grafikon znanja u kojem će se precizno utvrditi stručni profili djelatnika uključenih u poslovanje, detektirati sve procese i radne pozicije, te projicirati potrebe, ponajprije za plavim jednorozima.

Regrutiranje eksperata – plavih jednoroga

Potreba za stručnjacima zadovoljava se na isti način, kao što je to bila praksa u analognoj ekonomiji. Ta se praksa može najkraće opisati na sljedeći način : nabavi, izgradi ili unajmi. Angažiranje plavih jednoroga, ali i drugih eksperata mnogo je lakše u razvijenim urbanim sredinama, koje nude visoku razinu kvalitete života. Takve gradske sredine bogate su kulturnim, sportskim, zabavnim, edukativnim i gastronomskim sadržajima.

Još uvijek nije raširena praksa osposobljavanja podatkovnih stručnjaka odnosno plavih jednoroga unutar poslovne organizacije. Stoga je nužno što prije redizajnirati obrazovne programe korporativnih učilišta, te ih jače povezati s akademskim institucijama, koje nude programe vezane za funkcioniranje kognitivnih poduzeća. Jedan od strateških poteza, u tom pogledu, je preuzimanje tvrtki u kojima su angažirani potrebni eksperti.

Politiku preuzimanja prvenstveno visoko tehnoloških startupova prakticiraju i najveće tehnološke korporacije, kako bi pribavile specijalistička znanja i plave jednoroge. Jedan od predvodnika takve strategije je korporacija Google koja je samo u razdoblju od 2012. do 2017. godine kupila dvanaest poduzeća koja se bave razvojem umjetne inteligencije. Među njima je  najpoznatija tvrtka DeepMind čiji su eksperti ostvarili značajan doprinos u razvoju umjetne inteligencije. Ujedno su kompanije Apple, Microsoft, Facebook, Twitter, Intel, Baidu i Salesforce kupili brojne tvrtke čiji eksperti razvijaju umjetnu inteligenciju.

Pojedine korporacije, prvenstveno u automobilskoj i prijevozničkoj industriji, do potrebnih znanja u području umjetne inteligencije dolaze partnerstvima, a ne preuzimanjem. Primjerice, mnoge su tvrtke iz te branše sklopile partnerstvo s Waymom, Alphabetovom poslovnom jedinicom koja je dulje od drugih radila na algoritmima potrebnim za autonomnu vožnju.

Jedna od bitnih zadaća plavih jednoga i srodnih eksperata je dizajniranje i izgradnja digitalnih platformi. To od njih zahtjeva, pored ostaloga, da prepoznaju dugoročne potrebe korisnika prije nego što se te potrebe uopće i pojave. Riječ je o izazovnoj zadaći, koja uključuje holističko mišljenje odnosno multifunkcionalno promišljanje koje je karakteristično za plave jednoroge.

Konkretno govoreći, digitalna platforma je skladište poslovanja odnosno podataka i infrastrukturnih komponenata korištenih za brzo oblikovanje digitalnih ponuda. Na taj način se osigurava održiva konkurentnost u digitalnoj ekonomiji. Temelj digitalne platforme je skladište usluga clouda, koje omogućava pohranjivanje i upravljanje izvedbom aplikacija.

Kompanije s digitalnom platformom su tri puta inovativnije (mjereno kao prihodi iz novih ponuda) od onih bez digitalne platforme. Ipak, još je 2018. godine manje od pet posto američkih poduzeća imalo sustavno razrađenu i tržišno vrijednu digitalnu platformu. Gotovo nije ni potrebno spominjati kako digitalne platforme mogu i trebaju kontinuirano rasti. Naglašavam kako nije dovoljna puka akvizicija kompanije i njene digitalne platforme, već  je još važnije preuzimanje eksperata i njihovog načina rada koji su prakticirali u preuzetoj tvrtki.

Plavi jednorozi nedvojbeno dokazuju kako ljudski potencijali imaju svoje mjesto odnosno ulogu u kreiranju vrijednosti i u procesima u kojima sudjeluje umjetna inteligencija. Pri tome je nužno artikulirati odgovarajuće obrasce njihove suradnje. To iziskuje kontinuiranu prilagodbu na tehnološke izazove koji su u digitalnoj ekonomiji sve kompleksniji.   

Mr.sc. Marinko Kovačić

TEHNOLOGIJA I MIŠLJENJE

Previous article

PODACI KAO POSLOVNI RESURS

Next article

Comments

Comments are closed.

Popular Posts

Login/Sign up