INOVACIJSKI STILOVIKARAKTERISTIKE INOVATIVNE EKONOMIJE

PROFIL PODUZETNIKA U SILICIJSKOJ DOLINI

0

Kultura Silicijske doline prožeta je vrijednostima poduzetništva koje stimuliraju pokretanje vlastitoga posla. To je svojevrsna softverska poduzetnička infrastruktura koja je komplementarna hardverskim sastavnicama, poput fondova rizičnoga kapitala i istraživačkih laboratorija.

Kao što život u Washingtonu DC obilježava politika, a život u donjem Manhattanu    financije, tako je poduzetništvo glavno obilježje odnosno službena „religija“ Silicijske doline. Pri tome, želja za bogaćenjem preko noći nije misao vodilja poduzetnika, niti spada u poduzetničku kulturu Silicijske doline. U genetski kod Silicijske doline  upisano je kako su se iza svakog uspješnoga startupa, dogodile desetine neuspješnih poslovnih pothvata.

Za tu inovativnu i poduzetničku regiju nisu karakteristični mladi poduzetnici, kako bi mnogi pomislili. Silicijska dolina se, po prosječnoj starosnoj dobi poduzetnika, uklapa u američki prosjek koji iznosi 55 do 64 godine života. Stariji se često upuštaju u poduzetničku avanturu jer su otpušteni, a za novo zaposlenje su već prestari. Pored toga, oni imaju veliko životno i poslovno iskustvo što je u velikom broju slučajeva  presudno za poslovni uspjeh. Ujedno u toj životnoj dobi puno teže podnose naredbe i kontrolu nadređenih.

Neke od značajnih karakteristika poduzetnika u Silicijskoj dolini je visoka tolerancija na pogreške, te spremnost na preuzimanje rizika. Uobičajeno je analiziranje pogrešaka i stjecanje novih spoznaja iz takve prakse. Te poduzetničke značajke od iznimne su važnosti za razvijanje poslova u segmentu visokih tehnologija, koje su zaštitni znak ove regije.

U poduzetnički odnosno poslovni eko sustav Silicijske doline nisu integrirani financijska i politička moć, kao što je to slučaj na Wall Streetu i Capitol Hillu. Poduzetnike u Silicijskoj dolini krasi, prije svega, želja za promjenama kojima će kreirati bolju budućnost čovječanstva. Potpuno su predani realizaciji tih ciljeva i posvećeni stalnom poboljšavanju organizacijskih i poslovnih performansi. Sveukupni napori odnosno energija fokusirani su na generiranje radikalnih inovacija.

Bez obzira na mogućnosti koje nude suvremene informacijske tehnologije poduzetnici u Silicijskoj dolini iznimno cijene neposrednu (face-to-face) komunikaciju i pripadnost formalnim i neformalnim lokalnim, te internim organizacijskim mrežama. Zbog toga grade atmosferu povjerenja i otvorenosti koji stimuliraju timski rad. Navedeni postupci i procesi omogućavaju, pored ostaloga, učinkovito kreiranje novih znanja.

Poduzetnike u Silicijskoj dolini Deborah Perry Piscione u knjizi Secrets of Silicon Valley dijeli u četiri kategorije. U prvu kategoriju spadaju serijski poduzetnici koji uživaju u učestalom pokretanju novih startupova. Oni su prepuni novih ideja koje omogućavaju osnivanje novih tvrtki. Precizna definicija serijskih poduzetnika ne postoji, ali u svakom slučaju njihov broj je ograničen. Bez svake sumnje u serijske poduzetnike spadaju (poredani po abecednom redu s njihovim najznačajnijim startupovima) :

– Marc Andreessen :  Mosaic, Netscape Communications, Opsware, Ning

– Steve Blank : Zilog, MIPS Computers, Convergent Technologies, Ardent, SuperMac, ESL, Rocket Science Games, E.piphany

– Jim Clark : Silicon Graphic Inc., Netscape Communications, Healtheon, myCFO

– Angus Davis : Tellme, Mozilla, Swipely

– Jack Dorsey : Twitter, Square

– Max Levchin : PayPall, Slide, Yelp, Field Link, Quid

– Elon Musk : Zip2, PayPall, SpaceX, Tesla Motors, SolarCity

– Sean Parker : Napster, Plaxo, Facebook, Sportify, Airtime

– Mark Pincus : Freeloader, Support.com, Tribe.net, Zynga

– Evan Williams : Prya Labs, Odeo, Obvious Corp., Twitter

Serijskim poduzetnicima je nakon početnoga uspjeha olakšano financiranje, jer su financijeri odnosno menadžeri fondova rizičnoga kapitala upoznati, kako s njihovim kreativnim potencijalima, tako i s njihovim jakim i slabim stranama u vođenju startupa.

Transformacijski poduzetnici spadaju u drugu kategoriju ove podjele. Oni su potpuno predani svojim inovativnim idejama, koje su ponekad revolucionarne za određeni segment proizvoda i usluga. Ova kategorija poduzetnika u Silicijskoj dolini svjesna je svoje uloge u evolucijskom razvoju tehnike i društva. Često su prepoznali svoju poduzetničku i životnu misiju još u djetinjstvu. Ponekad svoje hobije pretvaraju u uspješne poduzetničke projekte.

U trećoj kategoriji su poduzetnici preuzimači. Oni imaju početnu inovacijsku ideju s kojom osnivaju tvrtku. Međutim, kasnije faze organizacijskoga razvoja temelje, prije svega, na preuzimanju tvrtki koje imaju inovativna rješenja. Jedan od primjera takvih poduzetnika su Leonard Bosack i Sandy Lerner, muž i žena, koji su ranih 80-ih godina, kao računalni stručnjaci, bili zaposleni na Sveučilištu Stanford.

Bosack i Lerner kreirali su unikatni proizvod odnosno multiplikativni protokol ruter. Zbog komercijalizacije svoje inovacije osnovali su u prosincu 1984. godine tvrtku Cisco Systems. Strategija razvoja Cisco Systemsa sastoji  se, prvenstveno, u preuzimanju kompanija koje imaju originalna rješenja u toj branši. Od rujna 1993. godine  do ožujka 2012. godine Cisco je preuzeo 152 kompanije. Bez obzira na to, proračun za istraživanje i razvoj Cisco Systemsa  premašuje pet milijardi USD.

Na kraju podjele su vizionarski poduzetnici. Riječ je o specifičnim inovatorima kojima je profit, bolje reći, zarada marginalnoga karaktera. Vizionarima je najvažnija realizacija njihove revolucionarne ideje kojom rješavaju određeni problem, bez obzira na financijske poteškoće koje često prate ovakvu vrstu poduzetničkoga pothvata.

UNIVAC I RAČUNALNO TRŽIŠTE

Previous article

BELL LABS I KREIRANJE TEHNOLOŠKE BUDUĆNOSTI

Next article

Comments

Comments are closed.

Login/Sign up