INOVATIVNE - STARTUP TVRTKEINOVATIVNE ORGANIZACIJE - IZUMITELJI

HIPER RAST AIRBNB-a

0

Okidač za pokretanje poduzetničkog pothvata, iznajmljivanja soba, bila je velika konferencija koja se održala u listopadu 2007. godine u San Franciscu. Broj sudionika konferencije  nadmašivao je gradske hotelske kapacitete. Bila je to prilika za brzu zaradu, smatrala su dvojica prijatelja Brian Chesky i Joe Gebbia koji su u to vrijeme bili bez posla.

Kreativni koncept iznajmljivanja

Iznajmljivanje soba nije bila nova ideja, ali su je Brian Chesky, Joe Gebbia i Nathan Blecharczyk, koji im se pridružio kao informatički ekspert, ubrzo drastično transformirali. Oni su kreirali web stranicu odnosno platformu za dijeljenje smještajnih jedinica (home-sharing platform)  uz novčanu naknadu.

Pokretanje poduzetničkog pothvata i osnivanje startupa podudarilo se s izbijanjem Velike recesije (Great Recession). Ekonomske poteškoće potaknule su veliki broj ljudi na štednju i traganje za dodatnom zaradom. Jedna od mogućnosti za dodatni prihod  bilo je iznajmljivanje smještajnih kapaciteta. Stoga Chesky, Gebbia i Blecharczyk osnovali startup Airbnb koji je to omogućavao na novi odnosno inovativni način.

Poslovanje Airbnba od početka se zasnivalo na tehnološkim inovacijama.  Nathan Blecharczyk sa suradnicima osmislio je digitalnu platformu koja je bila laka za upotrebu. Tako se uklonila potencijalna odbojnost prema informatičkoj tehnologija koja je prisutna, prvenstveno, kod starijih generacija. Nasuprot tome, napredna informatička rješenja privlače mladu generaciju koja je navikla na brzo udovoljavanje njihovih potreba uz pomoć internetske tehnologije. Platforma je nudila niz korisnih informacija, pri čemu je čitav proces iznajmljivanja soba odnosno nekretnina bio transparentan.

Osnivači Airbnba fokusirali su se na iznajmljivanje smještajnih jedinica u urbanim područjima što se do tada nije previše prakticiralo. Tradicionalni iznajmljivači bili su fokusirani na destinacije za odmor izvan gradskih zona. Airbnb su najprije i u najvećoj mjeri prihvatili milenijalci koji preferiraju urbana područja s bogatim zabavnim,  kulturnim, obrazovnim, sportskim i gastronomskim sadržajima. Pri tome, milenijalci ne preferiraju luksuzne gradske hotele.

Korporativni DNK Airbnba sastoji se u stalnom inoviranju i poboljšavanju platforme koja nudi danonoćnu komunikaciju između iznajmljivača i njihove klijenetele.  Kontinuirano dodavanje novih sadržaja na platformu ne komplicira njenu upotrebu. Popularizaciju svojih usluga, Airbnb prvenstveno temelji na kapilarnoj komunikacijskoj ekspanziji u kojoj mini blogovi, ali i usmena predaja imaju važnu ulogu.

Rukovoditelji Airbnba potiču razmjenu iskustava, mišljenja i informacija iznajmljivača i njihove klijentele. Stvara se online zajednica u kojoj otvorenost komunikacijskih kanala generira međusobno povjerenje. U Airbnb digitalnoj zajednici prevladavaju  pojedinci koji vole putovati i stjecati iskustva izvan uobičajenih turističkih ruta.

Upravo je ta osebujna zajednica iznajmljivača i gostiju privukla pozornost Grega McAdooa, partnera u fondu rizičnoga kapitala Sequoia koji je, pored ostalih, financijsku potporu dao Googleu, Appleu i Oracleu u vrijeme kada su bili startupovi. Njega je zadivio način izgradnje međusobnog povjerenja gostiju i iznajmljivača/domaćina koji se drastično razlikovao od odnosa koji su vladali u tradicionalnom načinu iznajmljivanja nekretnina u turističkoj industriji, bolje reći industriji putovanja.

Kritična točka razvoja startupa

Bez obzira na genijalnost nove ideje i  njen tržišni potencijal svaki startup, već u ranoj fazi razvoja treba osigurati odgovarajući kapital za daljnju ekspanziju. Investitori moraju prepoznati potencijale startupa koji se u određenom trenutku mogu preobraziti u pokretače eksponencijalnoga poslovnog i organizacijskog razvoja.

Međutim, čak i iskusni investitori rizičnih fondova često griješe jer su previše koncentrirani na  trenutno poslovanje startupa. To onemogućava prepoznavanje   tržišnih  potencijala odnosno razvojnih mogućnosti koje startup posjeduje. Najčešće se radi o kreativnosti, idejama i specifičnim znanjima osnivača startupa i njegovih suradnika.

Nakon analize ideja, kompetencija i resursa kojima Airbnb raspolaže, rizični fond kapitala Sequoia uložio je 585.000 USD, a Youniversity 30.000 USD. Tako je ukupna vrijednost uloženoga kapitala u Airbnb  dosegnula  2,4 milijuna USD. Investitori su uočili kako je Airbnb dobro osmišljen tržišni proizvod (product/market fit) što predstavlja kritičnu točku daljnjega razvoja svakoga startupa. To znači kako je u stanju djelotvorno zadovoljiti interese brojnih potrošača odnosno tržišnih segmenata.

Investirani kapital omogućio je brzo odrastanje Airbnba odnosno, drugim riječima rečeno, izradu dugoročnoga plana razvoja i strategije njegove provedbe. Istodobno, razradili su organizacijske performanse koje ih razlikuju od konkurencije.

Organizacijsko sazrijevanje iziskuje artikulaciju specifičnih vrijednosti i oblikovanje korporativne kulture. U Airbnbu su artikulirali vrijednosti koje potiču inovativnost i predanost. Precizno su definirali temeljnih vrijednosti (core values), i temeljne djelatnosti (core activities). „Izgradnja obiteljskoga duha“ i „Zaljubljenost u Airbnb“ neke su od temeljnih vrijednosti koje određuju način obavljanja ključnih aktivnosti.

Umrežena ekspanzija

Za izradu, a prije svega, realizaciju razvojnih dokumenata Airbnba nužno je zapošljavanje kompetentnih, radišnih i talentiranih ljudi. Oni su okupljeni unutar projektnih timova umreženih oko centralnih procesa. Stalno poboljšavanje i održavanje globalne platforme na kojoj se sklapaju transakcije fundamentalna je aktivnost.

Ekspanzija mreže, u pravilu, se odvija uz pomoć mrežnoga efekta. Umreženi klijenti prenose svoje dojmove, informacije i preporuke svojim znancima od kojih se dobar dio njih, nakon toga, priključuje Airbnb platformi. Taj se komunikacijski proces odvija konstantno jer, pored ostaloga, i novi članovi mreže nastavljaju s tom praksom.

Tako se prelaze nacionalne granice, jer brojni milenijalci ali i pripadnici ostalih generacija komuniciraju s prijateljima i poznanicima izvan svoje zemlje. Zbog toga Airbnbu za osvajanje novih tržišta nisu potrebna velika financijska ulaganja u marketing, nove zaposlenike i materijalne resurse kao što je to potrebno ne samo klasičnim poduzećima, već i internetskim tvrtkama poput, primjerice, Ubera.

Ipak, treba naglasiti kako zbog brojnih specifičnosti nacionalnih tržišta Airbnb angažira lokalne menadžere koji dobro poznaju određeno tržište i regiju. Ponekad menadžeri Airbnba preuzimaju lokalne internetske tvrtke koje kopiraju njen načina rada. Tako su, zbog širenja na njemačkom tržištu, kupili lokalnu tvrtku Accoleo. Menadžeri Airbnba surađuju s gradskim vlastima, te su sklopili sporazume s brojnim gradovima poput Londona, Pariza, Amsterdama, Chicaga, Portlanda, Denvera i Šangaja.

Umreženost kao strukturalni model i globalne platforme kao temelj poslovanja imaju i druge internetske tvrtke koje nude smještajne kapacitete poput Airbnba. To su, primjerice, Couchsurfing.com, VRBO.com i HomeAway.com, pa se postavlja pitanje u čemu se sastoji konkurentska prednost Airbnba. Odgovor je jednostavan i logičan – prednost Airbnba je u proizvodu koji nudi na internetu. Platformom odnosno proizvodom svakodnevno se bavi preko 400 vrhunskih inženjera koji je kontinuirano ažuriraju i poboljšavaju pazeći pri tome na jednostavnost upotrebe.

Temeljni princip korištenja platforme sastoji se u striktnom poštivanju tri-klik pravila (three-click rule) koje je svojevremeno formulirao Steve Jobs. Pravilo nalaže da se do bilo koje informacije na platformi mora doći s maksimalno tri klika. To maksimalno olakšava korištenje sadržaja na platformi, ali ujedno predstavlja veliki tehnološki izazov za razvojne inženjere Airbnba pri njenom kreiranju.

Niske cijene nisu jedini generator uspjeha Airbnba. Danas se na njenoj platformi može pronaći noćenje za 64 USD u New Yorku, ali istovremeno i noćenje za koje treba izdvojiti 3.711 USD u tom velegradu. Tajna održive konkurentnosti Airbnba prvenstveno se sastoji u specifičnoj poslovnoj filozofiji i stvaranju online zajednice lojalne klijentele uz pomoć platforme, društvenih mreža, ostalih suvremenih medija, ali i usmene predaje.

Autohtonost i individualnost    

Suština usluge Airbnba sastoji se u individualnom pristupu i uvažavanju lokalnih autohtonosti. Brojni današnji hotelski gosti žele, kada se probude u Tokiju, da istoga trena i znaju da se nalaze u Tokiju. Oni izbjegavaju hotelske sobe koje su gotovo iste  u Tokiju i, primjerice, u Berlinu, a upravo to nude svjetski hotelski lanci. Airbnb pruža smještaj i izvan urbanih zona koje su premrežene hotelima afirmiranih hotelskih grupacija. Uz pomoć Airbnba, može se pronaći smještaj u područjima izvan uobičajenih turističkih ruta koja nisu predmet interesa tradicionalnih hotelskih tvrtki.

Hotelsku industriju karakteriziraju, pored ostaloga, brojna poboljšavanja poslovanja. Kontinuirano inoviranje provode zaposlenici kojima se upravlja u skladu s najnovijim dostignućima menadžerske teorije. Međutim, u određenim periodima plasiraju se u hotelskoj industriji i drastično nove ideje koje artikuliraju novu paradigmu poslovanja.

Kemmon Wilson prepoznao je tržišnu priliku u hotelijerstvu 50-ih godina 20. stoljeća. Putujući po SAD-u uvjerio je kako su smještajni kapaciteti uz auto ceste nekvalitetni. Odlučio je tu situaciju drastično promijeniti i osnovati lanac motela uz auto cestu koji će pružati standardizirano visoku uslugu. Wilson je otvorio 1952. godine prvi Holiday Inn na auto cesti Memphis – Nashville.

Conrad Hilton započinje poduzetničku avanturu u hotelijerstvu 20-ih godina prošloga stoljeća, a J.W.Marriott otvara 1957. godine Twin Bridges Motor Hotel u Arbingtonu, Virginia. Svim ovim poduzetničkim velikanima bila je zajednička poslovna vizija koja se sastojala u stvaranju hotelskih lanaca sa zagarantiranom i predvidljivom kvalitetom usluge kao i prepoznatljivo stiliziraniom hotelskim interijerom. Bila je to radikalno nova poslovna filozofija u vrijeme vladavine malih nezavisnih motela i luksuznih gradskih hotela.

Zanimljivo je spomenuti kako je sa sličnom poslovnom vizijom 1953. godine Ray Kroc utemeljio lanac brze prehrane McDonalds. Stvaranje ovih velikih lanaca u uslužnoj djelatnosti skladno se nadopunjavalo s načelima funkcioniranja masovne industrije kao i očekivanjima potrošača u masovnoj ekonomiji i društvu.

Wilson, Marriott i Hilton i još nekoliko poduzetnika, tvorci su prve kreativne destrukcije u hotelskoj industriji. Njihove vizije korjenito su promijenile način vođenja i pružanja hotelskih usluga, te potakle interes za turističkim putovanjima. Oni su začetnici stvaranja današnjih globalnih hotelskih konglomerata.

Novu poslovnu filozofiju u hotelskoj industriji krajem 20. stoljeća kreira Jan Schranger artikuliranjem modela butik hotela. Suština nove hotelske filozofije je pružanje usluga poznatom gostu odnosno pružanje personaliziranih usluga. Pojava Airbnba, bolje reći, novih tehnoloških rješenja, također počivaju  i na konceptu personaliziranih usluga. Ove dvije inovacije, odnosno butik hoteli i internetski model poslovanja Airbnba i sličnih tvrtki, uspostavile su najnoviju paradigmu hotelskoga poslovanja kojoj se prilagođavaju svi vodeći svjetski hotelski lanci.

Internetske usluge, autohtonost, vjerodostojnost i personalizirani pristup samo su neke značajke koje milenijalci i mlađe generacije očekuju prigodom putovanja. Airbnb i slične internetske tvrtke dio su tog novoga eko sustava turističke industrije.

Hiper rast i razvoj Airbnba kojima je bio zadivljen i  bivši američki predsjednik Barack Obama suočava se i s poteškoćama. S vremenom je stvorena anti-Airbnb alijansa sastavljena od klasičnih tvrtki turističke industrije. Članovi alijanse prigovaraju, pored ostaloga, kako Airbnb ne poštuje stroga pravila sigurnosti kojih se moraju pridržavati hotelske kompanije a poslovanje tvrtke  često je u sivoj ekonomskoj zoni.

Sporadično se javljaju i zloupotrebe platforme Airbnba za nezakonite djelatnosti poput, primjerice, prostitucije. Vodstvo Airbnba svjesno ovih i drugih problema i manjkavosti u poslovanju osnovalo je Odjel za povjerenje i sigurnost (Trust and Safety Diviusion). Problematične situacije rješava ekspertni tim Odjela koji se sastoji od 250 stručnjaka smještenih u tri velika operativna centra u Portlandu, Oregon, Dublinu i Singaporeu.

Bez obzira na probleme, nerazumijevanje i otpore, rast Airbnba se nastavlja. Prihodi Airbnba u drugom su tromjesečju 2019. godine premašili milijardu USD. Uz to, kako tvrde u kompaniji, do 15 rujna 2019. godine iznajmljivači registrirani na njihovoj platformi ukupno su zaradili više od 80 milijardi USD, a do lipnja je naplaćeno više od 1,6 milijardi USD boravišnih pristojbi. Danas Airbnb ima više od sedam milijuna oglasa za najam stambenih nekretnina u više od 100.000 gradova diljem svijeta.

Airbnb i slične internetske platforme posluju i u Hrvatskoj te bilježe sve veći rast. Samo na online portalima Airbnb i HomeAway nudi se u Hrvatskoj 2019. godine 237.000 smještajnih jedinica, a vrijednost prodaje porasla im je 12,4 posto u godinu dana, na 2,03 milijarde eura.

POSLOVNI MODELI U INOVATIVNOJ EKONOMIJI

Previous article

ANDREW KEEN, „KAKO POPRAVITI BUDUĆNOST“, LJEVAK, ZAGREB, RUJAN, 2018.

Next article

Comments

Comments are closed.

Popular Posts

Login/Sign up