INOVATIVNE ORGANIZACIJE - IZUMITELJIPROFIL VODEĆIH INOVATIVNIH TVRTKI

NARAYANA HEALTH : INOVATIVNI BOLNIČKI MENADŽMENT

0

Indijska zdravstvena industrija već dulji period ostvaruje visoke stope rasta. To je drugi po veličini poslodavac u uslužnom sektoru u toj zemlji koji izravno ili neizravno zapošljava preko pet milijuna ljudi. Godišnji rast iznosi oko 20 posto i očekuje se da ove godine dosegne prihode u vrijednosti od oko 280 milijardi USD. Znatnim djelom te pozitivne trendove generira poduzetnička kultura odnosno privatna inicijativa, koja poštujući medicinske standarde kvalitete racionalizira funkcioniranje bolničkih ustanova.

Poduzetnička inicijativa

Apollo Hospitals Enterprise Limited je indijski multinacionalni lanac bolnica sa sjedištem u Chennaiju koji je 1983. godine osnovao poduzetnik i kardiolog Prathap Chandra  Reddy. Riječ je o  prvom privatnom korporativnom pružatelju zdravstvene skrbi u Indiji koji je funkcionirao na novim upravljačkim principima. Taj bolnički sustav je 2020. godine ostvario prihod od 1,5 milijardi USD, te je imao oko 63.000 zaposlenih. Novi menadžerski model znatno je smanjio troškove, povećao kvalitetu i unaprijedio rad liječnika i ostaloga medicinskog osoblja.

Pozitivni učinci ostvareni u Apollo Hospitalsu nisu ostali nezapaženi u indijskoj stručnoj javnosti, pa brojne bolnice počinju primjenjivati slične modele djelovanja. Vrlo brzo je čitava zdravstvena industrija u Indiji ostvarila pozitivne pomake u pogledu bolje organiziranosti koja je rezultirala povećanom efikasnošću u pružanju zdravstvenih usluga. U tim novim okolnostima bolnički sustav Narayana Health  postaje jedan od predvodnika u pružanju medicinskih usluga na drugačiji i inovativni način.

Taj bolnički lanac osnovao je kardiokirurg Devi Prasad Shetty 2000. godine sa sjedištem u Bangaloreu, pod nazivom Narayana Hrudayalaya. Prilikom redizajniranja korporativnoga identiteta  2013. godine promijenio se i njegov naziv u Narayana Health. Taj lanac višenamjenskih bolnica, kardioloških centara i ustanova primarne zdravstvene zaštite ostvario je 2020. godine prihod  u vrijednosti 420 milijuna USD koji je realiziralo oko 11.300 zaposlenika. Prikazat ćemo poslovnu filozofiju dr. Devi Shettyja čiji su se temeljni principi oblikovali u prvih desetak godina djelovanja.

Dr. Devi Prahad Shetty poznat, pored ostaloga, i po tome što je svojevremeno liječio Svetu Majku Tereziju imao je od samog osnivanja bolničkoga sustava poduzetničku viziju o poboljšavanju uvjeta života u Indiji. Njegova vizija, kratko rečeno, sastojala se u omogućavanju svakom muškarcu, ženi i djetetu dostupnost liječenja suvremenim tehnologijama, u narednih 10 do 15 godina, u bolnicama Narayana Hrudayalaya. Pri tome je Shetty bio prvenstveno fokusiran na neke od najsiromašnijih regija svijeta.

Bolnički kapaciteti su s prvotnih 5.000 kreveta narasli na preko 30.000 kreveta u sljedećih pet godina. U svega nekoliko godina Narayana Hrudayalaya prometnula se u jednu od vodećih zdravstvenih ustanova u zemlji. Ostvarena je i strategija ekspanzije na inozemna tržišta, pa su tako otvorene bolnice u drugim zemljama.

U samo desetak godina Narayana Hrudayalaya postala je najveći azijski kardiološki centar i najveća svjetska onkološka bolnica. Centralne bolnice ovog bolničkog sustava su Narayana Health City u Bangaloreu koja se prostire na preko 100.000 četvornih metara i Rabindranath Tagore International Institute of Cardiac Sciences u Kalkuti. U ove dvije bolnice već se prije desetak godina obavljalo oko 12 posto kardioloških operacija u Indiji. U bolničkom sustavu Narayana Health liječnici obave najveći broj operacija srca kod djece na svijetu, te liječe srčane bolesti i mane, djece iz preko 70 država diljem svijeta. Dr. Shetty jednom je prigodom izjavio kako je prva operacija srca u povijesti davno obavljena, ali je još i danas dostupna samo za osam posto svjetske populacije.

Prosječna cijena operacije srca u Sjedinjenim Državama iznosi između 20.000 i 100.000 USD, ovisno o složenosti kirurškoga zahvata. Takve operacije u sustavu Narayana Health koštaju u prosjeku oko 2.000 USD, uz pružanje jednake, ako ne i bolje liječničke usluge. Američke poslovne dnevne novine Wall Street Journal izvijestile su 2009. godine kako su 42 kardiokirurga, u  sklopu bolničkoga sustava Narayana, obavili 2008. godine 3.174 bajpas  operacije. To je više nego dvostruko od 1.367 obavljenih operacija, u istoj godini, u Klinici Cleveland koja je američki lider. Ujedno kirurzi angažirani u bolničkom lancu Narayana Health operirali su 2.777 dječja pacijenta, više nego duplo u odnosu na 1.026 operacija obavljenih u Children’s Hospital Boston.

Specijalizacija i inovativno upravljanje

Podaci su pomalo iznenađujući, pa se opravdano postavlja pitanje o kvaliteti pruženih liječničkih usluga. Da li veliki broj operacije snižava razinu kvalitete? Po mišljenu Jacka Lewina, glavnoga izvršnog direktora American College of Cardiology, Washington D.C., iznijetom za novine Wall Street Journal :“Narayana prakticira veliki broj operacija kako bi unaprijedila kvalitetu i to iz prostoga razloga što doktori tako stječu sve više iskustva.“ Veliki broj pacijenata  koji se liječe u bolnicama Narayana Health omogućavaju svakom pojedinom kirurgu fokusiranje na svega nekoliko tipova kardioloških operacija. Takvom praksom stječu se specifična umijeća koja su nužna za postizanje izvrsnih rezultata. Tako nešto je gotovo nemoguće u manjim bolnicama  u Indiji i drugim zemljama uključujući SAD.

Veliki broj operacija i standardno postizanje visoke kvalitete u liječenju iziskuje, pored vrsnih liječnika i ostaloga medicinskoga osoblja, inovativan i djelotvoran model upravljanja. Za artikulaciju novoga bolničkoga upravljačkog modela dr. Shettyja inspirirali su japanski menadžeri koji su radikalno redizajnirali proces proizvodnje automobila. U skladu s tim, on je odlučio korjenito promijeniti odvijanje procesa unutar bolničkih ustanova. Zbog toga se usredotočio na preoblikovanje kompletne kirurške procedure kojom je osigurao znatno višu djelotvornost, uveo međunarodno priznate  standarde kvalitete, afirmirao stalno osobno usavršavanje cjelokupnoga medicinskoga osoblja, uz istodobno iskorištavanje svih prednosti koje donosi ekonomija obujma.

Ekonomiju obujma podupirala je sofisticirana oprema, što je u konačnici rezultiralo znatnim smanjivanjem bolničkih troškova. Bolničke uređaje i ostalu opremu dr. Shetty  kupovao je izravno od proizvođača zaobilazeći trgovačke posrednike. Pri tome su se  medicinski instrumenti odnosno uređaji koristili 15 do 20  puta dnevno, što je tri do pet puta veća stopa iskorištenosti u odnosu na slične bolnice u Sjedinjenim Državama. Treba napomenuti kako se sama gradnja bolničkih objekata inovirala kako bi se postigla što niža cijena. Na taj način dr. Shetty uspio je, primjerice, izgraditi bolnicu s 300 kreveta za 86 milijuna USD u manje od šest mjeseci.

Promicanje zdravstvenoga turizma

Rukovodstvo sustava Narayana Hrudayalaya inoviralo je i politiku cijena za obavljene zdravstvene usluge. Siromašni pacijenti plaćaju manje od bogatih Indijaca i inozemnih klijenata koji dolaze na liječenje. Inovativnost, kvaliteta i povoljne cijene brzo su bolničkom lancu Narayana Health priskrbili svjetski ugled. Brojni Europljani i Amerikanci počeli su dolaziti na operativne zahvate, ponajviše katarakte i srca. Konkretnije govoreći, ukupni troškovi uključujući zrakoplovni let, boravak u bolnici kao i cijenu operacije iznose svega pet do 10 posto sume koji treba platiti u SAD-u. Slične uštede ostvaruju i europski pacijenti. Taj bolnički model omogućuje velike uštede pojedincima, ali i nacionalnim zdravstvenim sustavima.

Bolnice u sklopu Narayana Health, te ostali korporativni bolnički sustavi u Indiji značajno su unaprijedili zdravstveni turizam te zemlje. Još 2010. godine preko milijun Amerikanaca posjetilo je Indiju zbog zdravstvenoga tretmana odnosno liječenja. Njihova iskustva su više nego pozitivna. Jedan pacijent iz Atlante je izjavio :“Očekivao sam nešto nadprosječno i upravo sam to i dobio. Brze ekspertize i timski pristup – sve je to neuobičajeno za praksu u SAD-u.“ Stručnjaci engleske konzultantske tvrtke Deloitte procijenili kako je broj američkih zdravstvenih turista u Indiji 2012. godine dosegnuo 1,6 milijuna. Po njihovim izračunima vrijednost zdravstvenoga turizma u toj zemlji 2013. godine iznosila je dvije milijarde USD.

Dr. Shetty i njegov menadžerski tim odlučili su se, pored širenja bolničke mreže u Indiji, i na međunarodnu ekspanziju izgradivši bolnicu s 2.000 kreveta na Kajmanskim otocima. Na taj način su se približili američkoj klijenteli smanjivši im troškove putovanja. Taj razvojni iskorak bio je više nego uspješan zahvaljujući stečenom međunarodnom ugledu odnosno atraktivnom brandu koji je taj bolnički lanac stekao. Pored širenja mreže kardiokirurških ustanova po čitavoj Indiji liječnici lanca Narayana Health eksperti su i u drugim medicinskim područjima kao što su, primjerice, onkologija, neurologija, transplantacija organa, ortopedija i rekonstrukcijska kirurgija, oftamologija  i dentalna medicina, banka tkiva, te istraživanje matičnih stanica.

Istraživanje i razvoj te osvajanje novih medicinskih područja liječnici i znanstvenici sustava Narayana Health realiziraju unutar specifičnoga koncepta nazvanog grad zdravlja (health city concept) – konglomeracije bolnica unutar jednoga kampusa. Gradovi zdravlja omogućuju suradnju, razmjenu znanja i ideja, te neformalno druženje liječnika različitih specijalnosti te srodnih znanstvenika.

Menadžeri i liječnici angažirani u sustavu Narayana Health nastoje osigurati zdravstvenu skrb i siromašnijoj populaciji razasutoj u brojnim regijama te velike zemlje. To je veliki i izazovan projekt koji se jednim djelo realizira uz pomoć pametnih telefona i drugih umreženih komunikacijskih uređaja. Na taj način se uspostavlja komunikacija s liječnicima i realizira liječenje na daljinu. Taj novi medicinski fenomen koji su omogućile napredne komunikacijske tehnologije poznat je kao telemedicina. Sama po sebi, telemedicina nije medicinska struka odnosno medicinska specijalnost, već način na koji liječnici realiziraju svoju djelatnost.

Jedna od pretpostavki realizacije tog strateškog projekta je izgradnja informatičke infrastrukture. U tim procesima sudjeluje i Indian Space Research Organization – ISRO (Indijska organizacija za istraživanje svemira) koja je jedan od pionira u tim nastojanjima. ISRO je uspostavila satelitski komunikacijski sustav koji se skladno nadopunjuje s naprednim pametnim telefonima i brzom mobilnom širokopojasnom mrežom. Narayana Health je jedan od partnera u tom velikom i značajnom projektu u kojem sudjeluju i druge zdravstvene institucije kao i brojne vladine institucije.

Indijska telemedicinska mreža obuhvaća više stotina bolnica, ruralnih zdravstvenih centara, te nekoliko desetaka specijaliziranih klinika smještenih u velikim gradovima. Narayana Health i Asia Heart Foundation su partneri u umrežavanju sustava  Intensive Care Units s telemedicinskim centrima koji su dostupni 24 sata dnevno pacijentima za rješavanje i pružanje savjeta u vezi njihovih zdravstvenih problema. Dr. Shetty ističe kako je prednost telemedicine što gotovo u svakom trenutku osigurava ljudima vrhunsku medicinsku uslugu, bez obzira na njihov društveni i materijalni status te mjesto stanovanja.

Narayana Health odnosno dr. Shetty je inovativan i u pogledu zdravstvenoga osiguranja. Osmislio je model mikro zdravstvenoga osiguranja koji je prvenstveno namijenjen indijskoj siromašnoj seoskoj populaciji. Tako se ruralno stanovništvo može osigurati za svega 11 centi mjesečno.

Vidljivo je kako su dr. Shetty i njegovi suradnici kreirali novi poslovni model i specifične metode pružanja zdravstvenih usluga koji su se iskazali vrlo učinkovitim. Te inovacije izravno su poboljšale kvalitetu života brojnih, prije svega, siromašnijih ljudi u Indiji, ali i drugim zemljama. Tehnološki razvoj omogućava nove metode liječenja koje će dr. Shetty sigurno prepoznati i iskoristi na dobrobit svih pacijenata.

Mr.sc. Marinko Kovačić

P.W. SINGER i EMERSON T. BROOKING :“RAT LAJKOVA“, FOKUS KOMUNIKACIJE d.o.o., ZAGREB, 2021.

Previous article

PRVE GODINE STARTUPA AMAZON.COM-a

Next article

Comments

Comments are closed.

Login/Sign up